نفسم که رفت، سازم را بگیرید/بزرگداشت نمادین عاشیق آذری و هشدار برای فراموشی دهل
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۲۵۳۰
در آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر ۹۸، سالن سوره از دو گروه آذربایجانی میزبانی کرد؛ بخش اول این اجرا که به عاشیقهای تبریزی به سرپرستی حسن اسکندری اختصاص داشت با بزرگداشتی نمادین از این هنرمند پیشکسوت در عرصه موسیقی نواحی همراه بود.
به گزارش ایسنا، سانس نخست هفتمین و آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر در شامگاه چهارشنبه (۳۰ بهمن ماه) به دو گروه عاشیقهای تبریزی و راست موغام تبریز اختصاص داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در اجرای نخست، پیش از روی سن آمدن گروه عاشیقهای تبریزی، فیلم مستندی از حسن اسکندری، هنرمند پیشکسوت پخش شد. این هنرمند که قرار است در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی امسال تقدیر شود، در بخشی از این مستند اظهار کرد که "نفسم که رفت سازم را از من بگیرید".
تقدیر نمادین از این هنرمند در حالی پیش از اجرا برگزار شد که جای خالی مسوولان جشنواره کاملا احساس میشد. در نهایت دسته گلی از سوی دبیر کمیته تجلیل از هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر امسال به حسن اسکندری اهدا شد. دبیر کمیته تجلیلی از هنرمندان همچنین توضیح داد که بزرگداشت اصلی در مراسم اختتامیه برگزار میشود.
از نکات قابل توجه اجرای امشب این بود که حسن اسکندری تمام صحبتهای خود را به زبان ترکی عنوان میکرد و با توجه به اینکه اکثریت حاضران در سالن را ترکزبانان تشکیل داده بودند، اعتراضی هم مطرح نشد.
اسکندری در سخنانی از سازهای اصیل ترکی سخن گفت و تاکید کرد که اگر نظر من را بپرسید این سازها باید حفط شود: "این فرهنگ از ما گرفته شد، اما باید تلاش کنیم این فرهنگ سازهای سنتی را حفظ کنیم. قبلا کنار ساز سورنا و دهل هم بود، اما الان بدون دهل موسیقی آذری اجرا میشود. ما باید دهل پیدا میکردیم، اما نتوانستیم کسی را پیدا کنیم که دهلنواز باشد و این ساز هم دیگر کیفیت سابق را ندارد."
قطعات اجراشده از این گروه که لباسهای محلی پوشیده بودند و کاملا حال و هوای آذری داشتند با استقبال خوبی همراه شد. اسکندری در پایان اجرا گفت: تهرانیها ما را فراموش نکنید.
بخش دوم اجرای امشب سالن سوره به گروه راست موغام تبریز اختصاص داشت. قطعات اجرا شده در این بخش آرامتر بودند که با نوای خواننده گروه همراه بود.
مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر فردا (پنجشنبه_ یکم اسفند ماه) برگزار میشود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: موسیقی فجر 98 جشنواره موسیقی فجر حسن اسکندری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۲۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
کارگردان نمایش «پر» از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، رویکرد جشنواره در حذف بخش رقابتی و توجه به اجرای عمومی آثار را اقدامی موثر دانست.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «پر» نوشته مجید کاظمزادهمژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.
محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چالهمیدانی قبل انقلاب را روایت میکند که عاشق زنی میشود که کفشدار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم میخورد.
وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.
رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنوارههای موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت میشود، زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) میگیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) میگیرد به خوبی در لایههای مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.
کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب میکند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.
وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایشها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.
رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروههای نمایشی میشود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.